Wat een kutidee NS

Alvast mijn welgemeende excuses aan mijn vaste lezers die graag een blogje zouden willen lezen waarin ik mezelf voor schut zet. Er komt ooit wel weer een dag waarop er schunnige verhalen beschikbaar zijn over mijn ongemakkelijke leven. Echter, ik zie het ook als mijn taak om mijn schrijftalent te benutten om hier en daar wat misstanden onder de aandacht te brengen.

Vandaag wil ik graag iets vertellen over de NS. En de NMBS. En de nieuwe dienstregeling van de NS die per 9 december 2012 zal gelden. De NS heeft besloten om de Intercity tussen Amsterdam Centraal en Brussel-Zuid te laten verdwijnen. Deze zal niet meer rijden. Het alternatief? De Fyra.

Nu ben ik sowieso geen voorstander van nieuwe dienstregelingen, omdat deze mijn reistijd dikwijls al vertraagd hebben. Maar gewoon een complete lijn weghalen zonder daar een passend alternatief voor te bieden, daarvan breekt zelfs mijn klomp en die klomp is van iemand die al tien jaar dagelijks, goed, nu wekelijks, gebruikt maakt van het openbaar vervoer. Begrijpelijk dat die klomp niet heel snel te breken is dus. Het zit mij zelfs zo hoog dat ik as we speak een bak cashew- en macademianoten verorber en iedereen weet dat een hele grote bak gezouten noten echt niet veel goeds gaat doen voor een mens.

De Fyra kent vele nadelen. Allereerst wordt men verplicht om meer te betalen voor hetzelfde traject. Althans, bijna hetzelfde traject, want voor het gemakt stopt de Fyra in Nederland alleen op Rotterdam Centraal, Schiphol Airport en Amsterdam Centraal. De stations Roosendaal, Dordrecht en Den Haag HS worden niet meer aangedaan. Minstens irritant te noemen voor de mensen die niet naar Zuid-Holland moeten. Ook moet het gewenste tijdstip om te vertrekken bij de reservering worden aangegeven. Oh, had ik dat nog niet gezegd? Er moet worden gereserveerd om met deze trein te reizen. En dan reis je dus op een vast tijdstip. Ja ehh, lekker belangrijk dat je college of meeting uitloopt. Een leven is tenslotte totaal niet flexibel. Je zorgt er maar voor dat je in die trein zit, want anders is je kaartje niet geldig. Studenten die in Nederland gratis mogen reizen komen ook bedrogen uit, want bij de Fyra is een toeslag verplicht.

Ik denk dat we dus wel met alle recht kunnen stellen dat deze beslissing niets gaat toevoegen aan het verbeteren van de dienstregeling. Doordat de Fyra minder stations aandoet, wordt de reistijd alleen maar groter. Een tijdstip ver van tevoren reserveren is lastig, want hoe weet je nou zeker of de dag zo verloopt als je zou willen? Men kan niet ‘zomaar’ naar Nederland of België gaan, wie weet zijn de reserveringen op en val je buiten de boot. Mag je lekker drie uur op het station wachten totdat je reservering wel geldt.

De verandering van de normale Intercity naar de Fyra treft ook mij persoonlijk. Ik ben een Nederlandse studente in België en zie graag mijn familie en vrienden af en toe terug. De kaartjes van de normale Intercity waren al duur genoeg. Ik ontvang geen studiefinanciering en mag niet lenen. Ik heb geen recht op vrij reizen in Nederland. Ik moet, om naar mijn ouders te gaan, overstappen op Den Haag HS, een station dat geschrapt wordt. Ik heb wisselende roosters, waardoor reserveren lastig is. Ik word gedwongen extra te betalen voor iets waar ik totaal geen belang bij heb. En met mij vele anderen. Denk bijvoorbeeld aan de forenzen die in België wonen en in Nederland werken, of andersom. Met deze beslissing worden er vele mensen gedupeerd en er wordt geen gelijkwaardig alternatief geboden voor de vertrekkende IC dienstregeling.

Mijns inziens is dit wederom een manier om alleen maar geld binnen te harken. Als de NS en de NMBS om haar reizigers zouden geven, als de Rijksoverheid staat voor een goede infrastructuur, waarom dan zoveel mensen duperen? Ik strijd voor het behoud van de normale Intercity trein, een trein waar zoveel studenten en werkende mensen iets aan hebben, wat ervoor zorgt dat mensen graag stedentripjes willen doen omdat ze voor een redelijke prijs naar een totaal andere stad kunnen. Ik strijd voor wat sociale momenten met familie en vrienden en in godsnaam, why change a winning team?

Strijd jij met mij mee? Vul dan hier een formulier, wijs het Twitteraccount van de NS op deze blog, like dit bericht en teken deze petitie!

Advertenties

3 Reacties op “Wat een kutidee NS

    • Snap niet hoe ze geen winst op die trein konden maken, die zit dus ALTIJD vol. Ik heb hem vaak genoeg genomen toen ik een poosje in Belgie woonde en zeer geregeld moest ik staan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s